
18 Απριλίου 2025

Πώς μια μυστική αίθουσα μάχης του BJP κινητοποίησε τις γυναίκες ψηφοφόρους για να κερδίσει τις ινδικές εκλογές

Περίληψη Άρθρου:
Τον Απρίλιο, η Rimjhim Gour της Sapiens Research οδήγησε μια ομάδα στο Νέο Δελχί να στρατολογηθεί για το στόχο του BJP να κινητοποιήσει 12,5 εκατομμύρια γυναίκες ψηφοφόρους στην Ινδία πριν από τις εκλογές του 2024. Χρησιμοποιώντας την ανάλυση των δεδομένων και τα κοινωνικά μέσα, επικεντρώθηκαν σε κρίσιμες εκλογικές περιφέρειες, που στοχεύουν συγκεκριμένα τις ομάδες αυτοβοήθειας των γυναικών (SHGS). Η εκστρατεία χαρακτηρίστηκε από εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων των τηλεφωνικών κέντρων και της εφαρμογής Saral για την οργάνωση των σχετικών προσπαθειών. Αυτή η πρωτοβουλία σηματοδότησε τη μετατόπιση της στήριξης των γυναικών ψηφοφόρων προς το BJP, με προηγούμενες εκλογές να δείχνουν αυξημένη συμμετοχή μεταξύ των γυναικών. Παρά την κινητοποίηση 12 εκατομμυρίων γυναικών ψηφοφόρων, το BJP αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες σε βασικές περιοχές που μιλούσαν χίντι.
Κύρια σημεία του άρθρου:
- Η Rimjhim Gour της Sapiens Research οδήγησε μια ομάδα στο Νέο Δελχί να στρατολογηθεί για το στόχο του BJP.
- Ο στόχος ήταν να κινητοποιηθούν 12,5 εκατομμύρια γυναίκες ψηφοφόροι στην Ινδία πριν από τις εκλογές του 2024.
- Επικεντρώθηκαν σε κρίσιμες εκλογικές περιφέρειες, που στοχεύουν συγκεκριμένα τις ομάδες αυτοβοήθειας των γυναικών (SHGS).
- Χρήση ανάλυσης δεδομένων και των μέσων ενημέρωσης στην εκστρατεία.
- Η εκστρατεία χαρακτηρίστηκε από εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων των τηλεφωνικών κέντρων και της εφαρμογής Saral για την οργάνωση των σχετικών προσπαθειών.
- Παρά την κινητοποίηση 12 εκατομμυρίων γυναικών ψηφοφόρων, η BJP αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες σε βασικές περιοχές που μιλάνε από χίντι.
Αναλυτικά το άρθρο:
Μια σύνθετη επιχείρηση χρησιμοποίησε την τεχνολογία για να εντοπίσει γυναίκες που θα μπορούσαν να φέρουν άλλες γυναίκες να ψηφίσουν - και προσέφερε μια ματιά στο μέλλον της προεκλογικής εκστρατείας στην Ινδία.
Τον Απρίλιο, ένα ταπεινό παλιό κτίριο στην αγορά επίπλων του Νέου Δελχί φιλοξένησε περίπου 30 νέους. Κάποιοι ήταν σκυμμένοι πάνω από τους φορητούς υπολογιστές τους και κατέγραφαν δεδομένα στο Excel ή ανέλυαν έναν χάρτη θερμότητας, ενώ άλλοι είχαν συγκεντρωθεί για να συζητήσουν τη στρατηγική τους. Ήταν απόφοιτοι μηχανικοί, οικονομολόγοι, πολιτικοί επιστήμονες και άλλοι. Υπήρχαν καρέκλες γραφείου, γραφεία και μερικοί λευκοί πίνακες.
Το όλο σκηνικό θα μπορούσε εύκολα να περάσει ως γραφείο νεοφυούς επιχείρησης, αλλά δεν ήταν. Αυτό ήταν ένα εκλογικό δωμάτιο πολέμου.
Από εκεί, η ομάδα της ιδρύτριας της Sapiens Research, Rimjhim Gour, χρησίμευσε ως ο εγκέφαλος του κόμματος Bharatiya Janata του Narendra Modi, ή BJP. Η ανώτερη ηγεσία του κόμματος είχε αναθέσει στην Gour την κινητοποίηση 12,5 εκατομμυρίων γυναικών ψηφοφόρων σε ολόκληρη την Ινδία και η ομάδα της περνούσε τις μέρες της αναλύοντας ιστορικές τάσεις των δημοσκοπήσεων, χρησιμοποιώντας δεδομένα για να εντοπίσει κρίσιμες εκλογικές περιφέρειες, περιηγούμενη στο WhatsApp για ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο και διαμορφώνοντας εκλογικές στρατηγικές για να εισαγάγει το BJP για τρίτη συνεχόμενη θητεία.
Η ομάδα της Gour ήταν επιτυχής: Ο Μόντι ορκίστηκε πρωθυπουργός στις 9 Ιουνίου, αφού το BJP σχημάτισε κυβέρνηση μέσω συμμαχίας με 293 έδρες. Οι γενικές εκλογές στην Ινδία διεξάγονται μία φορά στα πέντε χρόνια και το 2024 ψήφισαν 642 εκατομμύρια Ινδοί, αριθμός ρεκόρ. Από το σύνολο των ψηφοφόρων που ψήφισαν, 312 εκατομμύρια ήταν γυναίκες. Αυτό ήταν το μεγάλο πείραμα του BJP: Το κόμμα ήθελε να μικρο-στόχευσει και να κινητοποιήσει τις γυναίκες ψηφοφόρους, και προσέλαβε ανθρώπους όπως η Gour για να το κάνει πραγματικότητα - αποκαλύπτοντας, λέει ο Amogh Dhar Sharma, συγγραφέας του επερχόμενου βιβλίου The Backstage of Democracy: India's Election Campaigns and the People Who Manage Them, «την κρυφή δύναμη μιας νέας τεχνοκρατικής ελίτ που έχει γίνει κρίσιμη για τα κόμματα και τους πολιτικούς για να διεξάγουν εκλογές και να κερδίζουν ψήφους στην Ινδία».
«Στα περισσότερα μέρη [στην Ινδία], οι ψηφοφόροι που είναι εγγεγραμμένοι αλλά δεν ψηφίζουν είναι πάντα γυναίκες», λέει η Gour, η οποία στο παρελθόν εργαζόταν ως στρατηγικός σύμβουλος μέσων ενημέρωσης στην Indian Political Action Committee, τη θρυλική εταιρεία που αναγνωρίζεται ευρέως για την προώθηση του Modi στη νίκη το 2014. Ντυμένη με ένα κατάλευκο salwar kameez, με ένα μεγάλο ζευγάρι στρογγυλά γυαλιά που κρατούν τα μαλλιά της μακριά από το πρόσωπό της, η Gour είναι ευγενική και γεμάτη αυτοπεποίθηση και εναλλάσσεται με ευχέρεια μεταξύ αγγλικών και χίντι. «Τότε ήταν που μου ήρθε στο μυαλό ότι αν πρέπει να κινητοποιήσουμε κάποιον, πρέπει να είναι οι γυναίκες- αποτελούν το 50% του εκλογικού σώματος, αλλά ακόμη δεν έχουν αξιοποιηθεί πλήρως με μια συστηματική προσέγγιση».
Κατά την τελευταία δεκαετία, το ινδικό εκλογικό τοπίο έχει αναμορφωθεί από την έλευση των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, των γνώσεων που βασίζονται σε δεδομένα και των πολιτικών συμβούλων. «Νομίζω ότι οι γενικές εκλογές του 2024 στην Ινδία επιβεβαιώνουν ... τον υπέρμετρο ρόλο των επαγγελματιών της προεκλογικής εκστρατείας στις ινδικές εκλογές», λέει ο Sharma. Από τα τηλεφωνικά κέντρα που χρησιμοποιούνται για την «διαλογή» των υποστηρικτών του κόμματος, μέχρι το WhatsApp για ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο και μια εξειδικευμένη εφαρμογή για την αναφορά και την τεκμηρίωση των συναντήσεων, κάθε εργαλείο εξυπηρέτησε έναν μοναδικό σκοπό σε αυτή την εκστρατεία του BJP. «Η ταχύτητα με την οποία οι τεχνολογίες αυτές αγκαλιάζονται από τα κόμματα και η αυξανόμενη έμφαση σε αυτές είναι σίγουρα μοναδική», λέει ο Sharma.
Η χρήση της τεχνολογίας και των κοινωνικών πλατφορμών από το BJP έχει εξελιχθεί όπως και η πολιτική, καθώς από εξειδικευμένα εργαλεία έχουν μετατραπεί σε βασικές υποδομές. Το BJP αναδείχθηκε ως ο μεγαλύτερος χορηγός πολιτικών διαφημίσεων στις πλατφόρμες Meta σε αυτές τις εκλογές. Αν οι εκλογές του 2019 χαρακτηρίστηκαν ως «εκλογές WhatsApp» λόγω της υπερβολικής χρήσης της πλατφόρμας ανταλλαγής μηνυμάτων, η εκστρατεία του 2024 ήταν οι «εκλογές YouTube». Σηματοδότησε μια άνευ προηγουμένου χρήση των influencers του YouTube από το BJP, η οποία περιελάμβανε ερωτήσεις softball με πολιτικούς υποψηφίους και πληρωμένες διαφημίσεις. Ενώ τα αντίπαλα κόμματα εργάζονταν για να καλύψουν το χαμένο έδαφος, το BJP εξακολουθεί να ηγείται της αγέλης με ειδικά στρατεύματα στον κυβερνοχώρο για τη δημιουργία περιεχομένου καθ' όλη τη διάρκεια του έτους - και όχι μόνο κατά τη διάρκεια των εκλογών.
Και η απόφαση του BJP να προσλάβει έναν ειδικό σύμβουλο για να προσελκύσει τις ψήφους των γυναικών φαίνεται να είναι το επόμενο βήμα σε αυτή την ευρύτερη εξέλιξη της χρήσης της τεχνολογίας.
Ιστορικά, οι γυναίκες ψηφοφόροι κλίνουν προς τα προοδευτικά κόμματα. Αλλά κατά την τελευταία δεκαετία, υπό την εξουσία του Μόντι -που χαρακτηρίζεται από αυτό που οι επικριτές περιγράφουν ως υφέρποντα αυταρχισμό λόγω των επιθέσεων στην κοινωνία των πολιτών, της θρησκευτικής πόλωσης και της καταστολής των διαφωνιών- υπήρξε μια αξιοσημείωτη μετατόπιση, καθώς τόσο στις εκλογές του 2014 όσο και στις εκλογές του 2019 καταγράφηκε υψηλότερη γυναικεία συμμετοχή και αυξημένη υποστήριξη του BJP μεταξύ των γυναικών ψηφοφόρων. Το BJP είχε δρομολογήσει προγράμματα πρόνοιας φιλικά προς τις γυναίκες, συμπεριλαμβανομένων των επιδοτούμενων φιαλών αερίου μαγειρέματος και των αδειών μητρότητας, για μεγαλύτερη ισότητα. Ως αποτέλεσμα, το 2019, η συμμετοχή των γυναικών στις εκλογές ξεπέρασε για πρώτη φορά τη συμμετοχή των ανδρών. Αυτή τη φορά επρόκειτο να πάμε ένα βήμα μπροστά για να υπενθυμίσουμε σε μια συγκεκριμένη ομάδα στοχευμένων γυναικών τις πολιτικές του Μόντι και να τις ωθήσουμε να πάνε να ψηφίσουν.
Η προσπάθεια της Gour να βγει στην κάλπη, η οποία χρησιμοποίησε ένα ποτ πουρί εφαρμογών, αναλυτών δεδομένων και προσωπικής προσέγγισης από εργαζόμενους του κόμματος, αντιπροσώπευε έτσι τη σύγκλιση δύο τάσεων σε μια προσπάθεια να εδραιώσει μια γυναικεία ψήφο που ήταν πρόσφατα δεκτική στο BJP.
Για να επιστρέψει ο Μόντι στην εξουσία, το BJP έπρεπε να κερδίσει 272 από τις 534 κοινοβουλευτικές έδρες. Η νεαρή ομάδα της Gour επικεντρώθηκε σε 235 έδρες, τις οποίες προσδιόρισε ως «κρίσιμες έδρες» -περιοχές όπου το BJP είτε κέρδισε είτε έχασε με διαφορά ψήφων μικρότερη του 10% στο παρελθόν. Ο στόχος ήταν να εντοπιστούν ομάδες αυτοβοήθειας γυναικών, ή SHGs, σε αυτές τις 235 κρίσιμες περιοχές ψηφοφορίας και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν οι κομματικοί εργαζόμενοι του BJP, ή karyakartas, για να συναντηθούν, να παρακινήσουν και να κινητοποιήσουν τις γυναίκες ψηφοφόρους.
Οι αγροτικές SHGs της Ινδίας είναι συλλογικότητες 10 ή περισσότερων γυναικών που συγκεντρώνουν τα χρήματά τους και αλληλοϋποστηρίζονται μέσω αποταμιεύσεων- σχεδόν 100 εκατομμύρια γυναίκες είναι μέλη των SHGs. Και οι γυναίκες που συμμετέχουν στις SHGs είναι ήδη πιο ενεργές πολιτικά.
«Συχνά το δυσκολότερο πρόβλημα για τα πολιτικά κόμματα που θέλουν να ασχοληθούν με τις γυναίκες και να τις κάνουν να συμμετάσχουν στη δημόσια ζωή είναι να βρουν πώς να κάνουν αυτές τις γυναίκες να συμμετάσχουν σε έναν πολιτικό σκοπό», λέει ο Anirvan Chowdhury, μεταδιδακτορικός συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ που μελετά τις προσπάθειες του BJP να στοχεύσει στις γυναίκες ψηφοφόρους. «Και σε ένα πλαίσιο όπου η πολιτική θεωρείται συχνά ακατάλληλη για τις γυναίκες, η αναπλαισίωση της πολιτικής ως seva [ανιδιοτελής υπηρεσία] ή η χρήση υφιστάμενων θεσμικών πλαισίων όπως η δομή των SHG βοηθά στην επίλυση αυτού του προβλήματος». Εξαιτίας αυτής της διαρκούς προσπάθειας, υπήρξε μια κλίση υπέρ του BJP στις πολιτικές προτιμήσεις των γυναικών σε πολλές βόρειες πολιτείες, οι οποίες έχουν ισχυρό ιστορικό υποστήριξης του BJP του Μόντι, όπως δείχνει η έρευνα.
Για την ομάδα Sapiens Research της Gour, η πρόκληση δεν ήταν απλώς να εντοπίσει αυτές τις ομάδες αυτοβοήθειας, αλλά να εντοπίσει τους πιθανούς υποστηρικτές του BJP μέσα σε αυτές τις ομάδες - ένα έργο που απαιτεί ανάλυση δεδομένων. Ο Ujjawal Agrawal, διευθυντής προγράμματος της Sapiens Research, ηγήθηκε της πρωτοβουλίας της σχολαστικής χαρτογράφησης των ψηφοφόρων και των δημογραφικών πληροφοριών σε αριθμούς τηλεφώνου γυναικών σε «κρίσιμες» SHGs. Στη συνέχεια, ο Agrawal συγκέντρωσε το εσωτερικό δίκτυο του BJP με 20.000 χειριστές τηλεφωνικών κέντρων - το οποίο διαχειρίζεται ένας άλλος απόφοιτος της Ινδικής Επιτροπής Πολιτικής Δράσης, ο Diggaj Mogra - για να εντοπίσει τους συμπαθούντες του BJP μέσα στη μεγάλη ομάδα SHG.
Τα τηλεφωνικά κέντρα το έκαναν αυτό θέτοντας μερικές συγκεκριμένες ερωτήσεις. Μια βασική ερώτηση ήταν αν η γυναίκα θα βοηθούσε στην κινητοποίηση άλλων 10 γυναικών για το BJP. Εάν απαντούσε θετικά, θεωρούνταν υποστηρικτής. Εάν η απάντηση του μέλους της SHG ήταν αρνητική, τότε κατηγοριοποιούνταν ως αμφιταλαντευόμενη ψηφοφόρος ή μη υποστηρικτής. Για παράδειγμα, στη Δυτική Βεγγάλη, δήλωσε ο Agrawal, το 10% των γυναικών που ήταν μέλη της SHG αρνήθηκαν να κινητοποιήσουν ψηφοφόρους για το BJP. (Είναι ενδιαφέρον ότι η προσέγγιση αυτή παρουσιάζει κάποιες ευρείες ομοιότητες με τη στρατηγική της εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ για τις φετινές εκλογές στις ΗΠΑ).
Η Soni Bam είναι το είδος του κινητοποιητή SHG που αναζητούσε η ομάδα του Gour. Κατάγεται από την περιοχή Leparada στη βορειοανατολική πολιτεία Arunachal Pradesh και η οκταμελής ομάδα της, που ονομάζεται Hiri Molo, είναι αφιερωμένη στο να κάνει τις γυναίκες ανεξάρτητες, βρίσκοντας τρόπους να κερδίζουν και να αποταμιεύουν. Αλλά από τον Οκτώβριο του 2023, συμμετέχει στο έργο του BJP που σχετίζεται με τις εκλογές: πηγαίνει πόρτα-πόρτα εξηγώντας στις γυναίκες για τις εκλογές και υποστηρίζοντας προγράμματα του BJP που θα βοηθήσουν τις γυναίκες. Ζητά επίσης από τις γυναίκες να παρακολουθήσουν τις συναντήσεις που διοργανώνουν οι εργαζόμενοι του BJP.
Η ομάδα της Gour χρησιμοποίησε τους 20.000 τηλεφωνητές από το τηλεφωνικό κέντρο του BJP για να κάνει 300.000 «διαγνωστικές» κλήσεις την ημέρα για να δημιουργήσει τον τελικό κατάλογο στόχων. «Είμαστε ο εγκέφαλος και τα τηλεφωνικά κέντρα είναι ουσιαστικά τα μάτια μας [των πολιτικών εκστρατειών]», λέει η Gour.
Έχει γίνει συνηθισμένο φαινόμενο στην Ινδία για τα πολιτικά κόμματα να δημιουργούν τηλεφωνικά κέντρα τις εβδομάδες πριν από την ψηφοφορία, λέει ο Sharma. «Αυτά τα τηλεφωνικά κέντρα μπορούν να παρέχουν μια σειρά από λειτουργίες - να παροτρύνουν τους πολίτες να ενημερώσουν την εκλογική τους ταυτότητα, να τους υπενθυμίσουν τις υποσχέσεις του μανιφέστου του κόμματος, να μετρήσουν την πρόθεσή τους να ψηφίσουν, ακόμη και να ζητήσουν τα σχόλιά τους σχετικά με τη διανομή των εισιτηρίων ή τη διαδικασία ανάδειξης του επικεφαλής υπουργού». Αλλά αυτό που είναι μοναδικό, λέει ο Sharma, για το BJP είναι η τεράστια επένδυση σε ένα εσωτερικό δίκτυο 20.000 τηλεφωνικών κέντρων σε 350 τοποθεσίες. Κανένα άλλο κόμμα δεν διαθέτει ανάλογη υποδομή για την προεκλογική εκστρατεία.
Η κεντρική ηγεσία του BJP παρακολουθούσε τις συναντήσεις των SHG που διοργάνωναν οι εργαζόμενοι του κόμματος μέσω της επαναστατικής εφαρμογής SARAL, που σημαίνει Sangathan Reporting and Analysis. (Sangathan στα χίντι σημαίνει «οργάνωση».) Είναι το «ψηφιακό φορητό γραφείο του BJP». Σχεδόν 4 εκατομμύρια κομματικοί εργαζόμενοι του BJP χρησιμοποιούν την εφαρμογή μηνιαίως, όπου μπορούν να ανεβάζουν δραστηριότητες του κόμματος και να μοιράζονται εικόνες από εκδηλώσεις, καθώς και λεπτομέρειες για τους ανθρώπους που συναντούν κατά τη διάρκεια των εκστρατειών. Τους μήνες που προηγήθηκαν των εκλογών, το BJP διεξήγαγε μια εκστρατεία στην εφαρμογή με την ονομασία «Shakti Chaupal» για να κινητοποιήσει τις γυναίκες ψηφοφόρους. Την εποπτεία της είχε η ομάδα του Gour.
Η τεχνολογικά έμπειρη ομάδα αναλυτών δεδομένων στο γραφείο της Sapiens στο Δελχί συγκέντρωσε στη συνέχεια τις τάσεις και υπέβαλε εβδομαδιαίες ή μηνιαίες εκθέσεις σχετικά με την έκταση της κινητοποίησης των ψηφοφόρων στους ηγέτες του κόμματος. «Αν μας στείλουν αυτές τις δύο φωτογραφίες σε έναν αριθμό WhatsApp, θα είναι δύσκολο για εμάς να τις παρακολουθήσουμε», δήλωσε ο Agrawal. «Παίρνουμε σαφή, συστηματικά δεδομένα από τη SARAL». Τους τρεις μήνες που προηγήθηκαν του Μαΐου, εκτιμάται ότι πραγματοποιήθηκαν 5.000 συναντήσεις και 5877 κομματικοί εργαζόμενοι βοήθησαν την ομάδα Sapiens στην κινητοποίηση.
Στα τέλη Απριλίου, κατά την πρώτη φάση των εκλογών, όπου σχεδόν το ένα πέμπτο του συνόλου των κοινοβουλευτικών εδρών πήγαινε στις κάλπες, παρατηρήθηκε χαμηλή προσέλευση των ψηφοφόρων. Η πτώση της συμμετοχής των ψηφοφόρων σε σύγκριση με τις εκλογές του 2019, κατέλαβε την Gour και το BJP με πανικό. Οι πρώτες αμφιβολίες σχετικά με την αποφασιστική νίκη του BJP εμφανίστηκαν στο διαδίκτυο. Σύντομα, ο μηχανισμός του BJP διπλασίασε τη δραστηριότητα προβολής και ανέβασε τα αιτήματα των κρατικών υπευθύνων για την αντιμετώπιση της απάθειας των ψηφοφόρων.
Ένα κρίσιμο πεδίο μάχης για το BJP ήταν η εκλογική περιφέρεια Kendrapara στην ανατολική πολιτεία Odisha, η οποία κυβερνάται από το Biju Janata Dal, ή BJD, εδώ και δύο δεκαετίες. Η ομάδα της Gour ήταν υπεύθυνη για την κινητοποίηση των SHGs στην περιοχή. Όταν ήρθε η ώρα της ψηφοφορίας, η αίθουσα πολέμου της Gour ανέλαβε δράση. Η ομάδα της άρχισε να τηλεφωνεί στους εργαζόμενους του κόμματος κάθε λίγες ώρες για ενημερώσεις σχετικά με την ψηφοφορία των SHGs. Μετά από αυτό, έγινε ένας γύρος κλήσεων bot στις γυναίκες των SHG, καθώς τα ανθρώπινα τηλεφωνικά κέντρα είχαν εξαντλήσει τη χωρητικότητά τους. Στο τέλος της ημέρας, ένα αυτοματοποιημένο τηλεφώνημα στάλθηκε στις γυναίκες των SHG, ρωτώντας αν κινητοποιήθηκαν, ποιους κινητοποίησαν και αν μπορούσαν να μοιραστούν φωτογραφίες και δεδομένα.
Αυτή η διαδικασία επαναλήφθηκε σε εκλογικές περιφέρειες σε ολόκληρη τη χώρα, με μεγάλο αποτέλεσμα: Μέχρι το τέλος των εκλογών, λέει η Gour, κινητοποίησαν προσωπικά 12 εκατομμύρια γυναίκες ψηφοφόρους.
Ωστόσο, παρά τις καλύτερες προσπάθειες της Gour -και τα θετικά σχόλια που έλαβαν στο WhatsApp, το SARAL και τα τηλεφωνικά κέντρα-, το BJP υπέστη τεράστιες απώλειες στις πολιτείες της καρδιάς του που μιλούσαν Χίντι, όπως το Ούταρ Πραντές και το Ρατζαστάν. Από το να είναι το μοναδικό μεγαλύτερο κόμμα με 303 έδρες το 2019, το BJP του Μόντι περιορίστηκε στο μέγεθος με 240 έδρες και σχημάτισε κυβέρνηση συνάπτοντας συμφωνία καταμερισμού της εξουσίας με μικρότερα περιφερειακά κόμματα.
Σύμβουλοι όπως η Gour συνεχίζουν να υποστηρίζουν ότι οι εκλογές ήταν νίκη, με την επιφύλαξη ότι ενώ η δουλειά τους συνέβαλε στο μερίδιο ψήφων των υποψηφίων, δεν ήταν «ο μοναδικός παράγοντας». Άλλοι εμπειρογνώμονες λένε στο WIRED ότι υπήρχαν πιθανώς πρόσθετοι λόγοι για τους οποίους οι γυναίκες προσήλθαν να ψηφίσουν κατά τη διάρκεια αυτού του κύκλου, όπως η θρησκευτική πόλωση και τα προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας, όπως τα δωρεάν τρόφιμα ή τα χρηματικά επιδόματα. Το τελικό μάθημα μπορεί να αφορά τη διαρκή δύναμη των παραδοσιακών μεθόδων.
«Κανένας Ινδός πολιτικός», λέει ο Sharma, “δεν μπορεί ακόμη να παραιτηθεί από τη διεξαγωγή δημόσιων συγκεντρώσεων, road shows ή από πόρτα σε πόρτα, τα οποία δημιουργούν δυναμική τόσο για τους απλούς ψηφοφόρους όσο και για τους ίδιους τους εργαζόμενους του κόμματος”.
Πηγή: How a Secret BJP War Room Mobilized Female Voters to Win the Indian Elections