18 Απριλίου 2025

Πώς η Meta Προσπάθησε να Προσελκύσει Χρήστες του TikTok στο Instagram

Περίληψη:

Όταν το TikTok έμεινε εκτός λειτουργίας στις ΗΠΑ στις 19 Ιανουαρίου 2025, η Meta εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία προωθώντας το Instagram και το Facebook ως εναλλακτικές. Εισήγαγε νέα χαρακτηριστικά παρόμοια με του TikTok, έτρεξε διαφημιστικές καμπάνιες και έκανε σχεδιαστικές αλλαγές.

 

Κύρια σημεία:

  • Λανσάρισμα νέας λειτουργίας αγορών παρόμοιας με το TikTok Shop
  • Εμφάνιση διαφημίσεων Instagram στο TikTok πριν το κλείσιμο
  • Ανακοίνωση εφαρμογής επεξεργασίας βίντεο "Edits" ως εναλλακτική του CapCut
  • Επέκταση χρονικού ορίου Reels στα 3 λεπτά
  • Αλλαγή εμφάνισης προφίλ από τετράγωνη σε ορθογώνια μορφή
  • Περιορισμένη επιτυχία στην προσέλκυση χρηστών του TikTok

 

Αναλυτικά το άρθρο:

Τις ημέρες πριν το TikTok σταματήσει τη λειτουργία του, το Instagram και το Facebook κυκλοφόρησαν πλήθος νέων χαρακτηριστικών και έτρεξαν διαφημίσεις προωθώντας τις πλατφόρμες τους ως συγκρίσιμες εναλλακτικές.

Ήταν μια ευκαιρία πολύ καλή για να την αγνοήσει η Meta: Στις 19 Ιανουαρίου, το TikTok, ένας από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της στα social media, επρόκειτο να σταματήσει τη λειτουργία του στις Ηνωμένες Πολιτείες όταν ένας νέος νόμος εθνικής ασφάλειας θα τέθηκε σε ισχύ. Τις ημέρες και εβδομάδες πριν την απαγόρευση, καθώς εκατομμύρια Αμερικανοί έψαχναν να βρουν μια κατάλληλη εναλλακτική του TikTok, η Meta βρήκε τρόπους να προωθήσει το Instagram και το Facebook ως λύση. Ο τεχνολογικός κολοσσός έκανε πολλές σχεδιαστικές αλλαγές, κυκλοφόρησε νέα χαρακτηριστικά και έτρεξε διαφημίσεις που τοποθετούσαν τις πλατφόρμες της - και ειδικά το προϊόν βίντεο, Reels - ως άμεσους ανταγωνιστές του TikTok.

Το Instagram έχει περιορίσει τις πρωτοβουλίες αγορών εντός εφαρμογής τα τελευταία χρόνια, αλλά την Παρασκευή, η Meta παρουσίασε ένα νέο χαρακτηριστικό που φαίνεται να είναι απευθείας αντιγραμμένο από το TikTok Shop, την ευρέως επιτυχημένη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου του TikTok. Σε ένα προωθητικό βίντεο, δύο δημιουργοί αγορών που εργάζονται για τη Meta εξήγησαν πώς οι influencers μπορούν τώρα να "προβάλλουν πιο εμφανώς" προϊόντα που προωθούν στα Reels. Αντί να βάζουν έναν σύνδεσμο Amazon ή Walmart στα σχόλια, μπορούν να προσθέσουν ένα banner που κατευθύνει τους θεατές να κάνουν κλικ στο αντικείμενο στο κάτω μέρος των βίντεό τους - ακριβώς όπως λειτουργεί στο TikTok Shop.

Κάποιες από τις άλλες προσπάθειες της Meta ήταν εξίσου στοχευμένες. Ακριβώς πριν το TikTok σταματήσει να λειτουργεί για περίπου 14 ώρες το Σάββατο, κάποιοι ανέφεραν ότι μεταξύ των τελευταίων πραγμάτων που είδαν στην πλατφόρμα ήταν χορηγούμενες αναρτήσεις για το Instagram. "Όχι απρόσμενα, καθώς το TikTok κλείνει απόψε, η Meta πλημμυρίζει το FYP μου με διαφημίσεις για το Instagram," είπε κάποιος σε μια ανάρτηση στο Bluesky, αναφερόμενος στη ροή For You Page του TikTok που τροφοδοτείται από τεχνητή νοημοσύνη. "Στην τελευταία μου ώρα στο TikTok είδα διαφημίσεις για το instagram," είπε ένα άλλο άτομο στο Threads.

Η Βιβλιοθήκη Διαφημίσεων του TikTok, ένα εργαλείο διαφάνειας που επιτρέπει σε οποιονδήποτε να αναζητήσει ποιες πληρωμένες καμπάνιες τρέχουν στην πλατφόρμα, δείχνει ότι η Meta έτρεξε δεκάδες χορηγούμενα βίντεο σχετικά με το Instagram και τα Reels τον Ιανουάριο που προβλήθηκαν συλλογικά από εκατομμύρια χρήστες. Αλλά το εργαλείο περιλαμβάνει δεδομένα μόνο από επιλεγμένες χώρες - κυρίως στην Ευρώπη - και δεν καλύπτει τις διαφημίσεις που μπορεί να είδαν οι χρήστες του TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Meta δεν απάντησε άμεσα σε αιτήματα για σχόλια.

Στο Facebook, αρκετοί άνθρωποι ανέφεραν ότι είδαν μια διαφορετική προώθηση να εμφανίζεται στις ροές ειδήσεών τους την περασμένη εβδομάδα, ενθαρρύνοντάς τους να συνδέσουν τους λογαριασμούς τους στο TikTok με τις σελίδες τους στο Facebook. "Χτίστε την κοινωνική σας παρουσία σε όλες τις εφαρμογές εμφανίζοντας τον σύνδεσμο του προφίλ σας στο TikTok και τον αριθμό των ακολούθων στη σελίδα σας στο Facebook," έγραφε μία εκδοχή του μηνύματος.

Δεδομένου του χρονισμού, "αυτό φαίνεται λίγο παθητικο-επιθετικό," έγραψε ένας χρήστης στο X μαζί με ένα στιγμιότυπο οθόνης του banner. "Το Facebook τρολάρει τους χρήστες προτείνοντάς μας να προσθέσουμε τους λογαριασμούς μας στο TikTok στις σελίδες μας στο Facebook," αστειεύτηκε ένα άλλο άτομο.

Η προτροπή φαίνεται να συνδέεται με ένα χαρακτηριστικό που λάνσαρε η Meta τον προηγούμενο μήνα που επιτρέπει στους χρήστες να εμφανίζουν τα handles τους στο YouTube, TikTok και Instagram και τον αριθμό των ακολούθων τους στο Facebook. Ωστόσο, το banner που ανέφεραν ότι είδαν οι άνθρωποι τις τελευταίες ημέρες ανέφερε μόνο το TikTok με το όνομα. Το χαρακτηριστικό διευκολύνει τους ακόλουθους των δημιουργών σε άλλες πλατφόρμες να τους βρουν και να τους ακολουθήσουν στο Facebook.

Το TikTok ανακοίνωσε ότι επανήλθε σε λειτουργία στις ΗΠΑ στις 19 Ιανουαρίου, αφού ο εκλεγμένος πρόεδρος Donald Trump έδειξε ότι θα υπογράψει ένα εκτελεστικό διάταγμα μετά την ορκωμοσία του την επόμενη μέρα που παρατείνει την προθεσμία για την πλήρη εφαρμογή του νέου νόμου. Αλλά το Capcut, η αγαπημένη εφαρμογή επεξεργασίας βίντεο που διαχειρίζεται η μητρική εταιρεία του TikTok ByteDance, παρέμεινε απρόσιτη για πολλούς ανθρώπους μέχρι τη Δευτέρα. Η Meta έσπευσε να καλύψει το κενό, ανακοινώνοντας ότι λανσάρει μια νέα εφαρμογή επεξεργασίας που ονομάζεται Edits και φαίνεται να είναι κλώνος του CapCut. Θα είναι διαθέσιμη στο Android τον επόμενο μήνα.

Η Meta ανακοίνωσε επίσης πληθώρα νέων χαρακτηριστικών Instagram Reels την περασμένη εβδομάδα που φέρνουν την εφαρμογή πιο κοντά στο TikTok, όχι όλα από τα οποία έγιναν καλοδεχούμενα από τους υπάρχοντες χρήστες. Ένα είναι μια νέα καρτέλα που επιτρέπει στους ανθρώπους να βλέπουν ποια Reels οι αμοιβαίοι τους κάνουν like και σχολιάζουν, καθώς και μια "μπάρα απάντησης" για να αλληλεπιδρούν με αυτή τη δραστηριότητα. Οι χρήστες του Instagram μπορούν επίσης τώρα να ανεβάζουν Reels διάρκειας έως τριών λεπτών, αντί για 90 δευτερόλεπτα (το TikTok επιτρέπει βίντεο έως 60 λεπτά).

Ίσως η πιο έντονη αλλαγή που έκανε το Instagram, ωστόσο, ήταν να αλλάξει ξαφνικά το σχήμα των φωτογραφιών και βίντεο στο προφίλ κάθε χρήστη από τετράγωνο σε ορθογώνιο, μιμούμενο τον τρόπο που εμφανίζεται τέτοιο περιεχόμενο στο TikTok. Η κίνηση συνάντησε γρήγορη αντίδραση, και πολλοί δημιουργοί του Instagram παραπονέθηκαν ότι τα αισθητικά πλέγματα που είχαν προσεκτικά καλλιεργήσει επί χρόνια στο Instagram είχαν τώρα καταστραφεί.

Ο Adam Mosseri, ο επικεφαλής του Instagram, αναγνώρισε την αρνητική ανατροφοδότηση τη Δευτέρα και είπε ότι η εταιρεία θα κάνει πιο εύκολο για τους χρήστες να προσαρμόζουν τις δικές τους ροές στο μέλλον. "Ένα από τα λάθη που έκανα ήταν ότι δεν έδωσα στους ανθρώπους αρκετή προειδοποίηση," είπε σε μια ανάρτηση στο Threads.

Δεν είναι σαφές αν η στρατηγική της Meta θα είναι αρκετή για να πείσει πιστούς χρήστες του TikTok να ενταχθούν στις πλατφόρμες της ή να περάσουν περισσότερο χρόνο σε αυτές. Κατά τις ώρες που το TikTok ήταν απρόσιτο, το Instagram και το Facebook φάνηκε να λαμβάνουν μόνο μια μέτρια αύξηση στους καθημερινούς ενεργούς χρήστες και τις λήψεις, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Sensor Tower.

Τουλάχιστον μέχρι στιγμής, πολλές από τις προσεγγίσεις της Meta έχουν αντιμετωπιστεί με καχυποψία. Όταν το TikTok επανήλθε σε λειτουργία, θεωρίες συνωμοσίας άρχισαν να διαδίδονται στην πλατφόρμα ότι η Meta επρόκειτο να αποκτήσει μερίδιο στην εταιρεία. Τρομοκρατημένοι δημιουργοί έδειξαν συγκεκριμένα σε αυτό που πίστευαν ότι ήταν ένα "νέο" επίσημο προφίλ Facebook στο TikTok ως απόδειξη.

 

Πηγή: How Meta Tried to Lure TikTok Users to Instagram