14 Ιανουαρίου 2025

Η Ινδία ως Λύση για το Μέλλον των Smartphones: Ευκαιρίες και Προκλήσεις για Apple και Samsung

Περίληψη:

Το άρθρο αναλύει τον ρόλο της Ινδίας ως αναδυόμενης δύναμης στην παραγωγή και αγορά smartphones, σε ένα πλαίσιο όπου η ανάπτυξη στις δυτικές αγορές έχει κορεστεί. Καθώς κατασκευαστές όπως η Apple και η Samsung αναζητούν νέες ευκαιρίες, η Ινδία προσφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια δυνητικούς καταναλωτές και χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

Παράλληλα, η χώρα παρουσιάζει ιδιαιτερότητες, όπως το γεγονός ότι το smartphone συχνά αποτελεί τη μοναδική ψηφιακή συσκευή του χρήστη. Ενώ η παραγωγή αρχίζει να μετατοπίζεται από την Κίνα στην Ινδία, δεν είναι εύκολο να υπάρξει πλήρης απεξάρτηση από τα κινεζικά εργοστάσια, ειδικά για την παραγωγή βασικών εξαρτημάτων όπως οι ημιαγωγοί.

Η Ινδία μπορεί να αποτελέσει μια πολύτιμη εναλλακτική λύση για την παγκόσμια βιομηχανία smartphones, αλλά η μετάβαση δεν είναι απλή ούτε άμεση.

 

Κύρια Σημεία:

  • Ινδία ως αναδυόμενη αγορά: Με εκατοντάδες εκατομμύρια πιθανών νέων χρηστών, η Ινδία προσφέρει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης σε αντίθεση με τις ήδη κορεσμένες δυτικές αγορές.
  • Σταδιακή μετακίνηση παραγωγής: Apple και Samsung, μεταξύ άλλων, αυξάνουν την παραγωγή τους στην Ινδία, επιδιώκοντας να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα.
  • Κεντρικός ρόλος του smartphone: Στην Ινδία, το τηλέφωνο συχνά αποτελεί τη μοναδική ψηφιακή συσκευή των καταναλωτών, καθιστώντας το μια ακόμη πιο σημαντική αγορά.
  • Άνοδος τιμών και premium συσκευών: Η μέση τιμή πώλησης smartphone αυξάνεται, ενώ πολυτελή brands, όπως η Apple, αποκτούν αυξανόμενη δυναμική.
  • Προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα: Αν και η συναρμολόγηση γίνεται στην Ινδία, η κατασκευή βασικών εξαρτημάτων (π.χ. ημιαγωγοί) παραμένει περίπλοκη και εξαρτάται κυρίως από την Ταϊβάν και την Κίνα.
  • Πολιτικές και οικονομικές εντάσεις: Οι παγκόσμιες πολιτικές εντάσεις και οι ανησυχίες για ενδεχόμενες συγκρούσεις (π.χ. Κίνα - Ταϊβάν) δημιουργούν αβεβαιότητα για την παγκόσμια παραγωγή.

 

 

Αναλυτικά το άρθρο:

Η Ινδία θα μπορούσε να είναι η λύση της Apple και της Samsung για το μέλλον των τηλεφώνων

Ένα τέταρτο όλων των iPhone θα μπορούσε να κατασκευάζεται εκτός Κίνας έως το 2025, πιθανότατα στην Ινδία — μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά με εκατοντάδες εκατομμύρια πιθανούς πελάτες. Και ο ανταγωνισμός έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς η Samsung και οι κινεζικές μάρκες επενδύουν επίσης δυναμικά εκεί.

Οι κολοσσοί που κατασκευάζουν τα τηλέφωνα στις τσέπες μας έχουν ένα πρόβλημα. Στην πραγματικότητα, έχουν πολλά.

Η ζωτική ουσία του καπιταλισμού, η ανάπτυξη, επιβραδύνεται. Η επαναφορά, και μάλιστα ενισχυμένη, των δασμών Τραμπ μπορεί να αυξήσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας. Και παραμένει το ερώτημα αν ο απλός κόσμος ενδιαφέρεται πραγματικά για τα τελευταία τρικ - όπως την Τεχνητή Νοημοσύνη στα τηλέφωνα - για να κάνει αναβάθμιση.

Μία πιθανή λύση που αντιμετωπίζει τουλάχιστον μερικές από αυτές τις ανησυχίες: η Ινδία.

Gear Newsletter: Κριτικές, οδηγοί και προσφορές
Βελτιώστε τη ζωή σας με τους οδηγούς, τις προσφορές και τους τρόπους χρήσης μας, όλα ελεγμένα από ειδικούς.

Εγγραφείτε
Με την εγγραφή σας, συμφωνείτε με τους όρους χρήσης μας (συμπεριλαμβανομένης της παραίτησης από συλλογικές αγωγές και διατάξεις διαιτησίας) και αναγνωρίζετε την πολιτική απορρήτου μας.

Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι σχεδόν «ξεζουμισμένες» αγορές σε σύγκριση με την Ινδία. Το ποσοστό διείσδυσης των smartphones έχει φτάσει ήδη γύρω στο 90% στη Δύση. Οι αγορές αυτές έχουν κορεστεί. Αντίθετα, η Ινδία οδεύει να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, ενώ υπάρχουν εκατοντάδες εκατομμύρια μελλοντικοί πελάτες που μπορούν να αποκτήσουν smartphones.

«Δεν υπάρχει άλλη αγορά αυτού του μεγέθους, όπου η διείσδυση είναι περίπου 50%, δηλαδή περίπου μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι χωρίς smartphone. Άρα υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης», λέει ο Navkendar Singh, αναπληρωτής αντιπρόεδρος έρευνας συσκευών της IDC India.

Με μια βασική έννοια, όμως, η Ινδία διαφέρει από τις βασικές δυτικές αγορές, επειδή το τηλέφωνο δεν είναι απλώς μια συμπληρωματική συσκευή, όπως ένας υπολογιστής ή ένα laptop στο σπίτι. Συχνά είναι η μόνη συσκευή που χρησιμοποιεί καθημερινά ένα άτομο.

«Η Ινδία δεν είναι μια αγορά πολλών συσκευών», προσθέτει ο Singh. «Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν laptop, tablet και τηλέφωνο. Για περίπου 700 εκατομμύρια ανθρώπους, το τηλέφωνο είναι η πρώτη και μοναδική συσκευή με την οποία έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, σε σύγκριση με περίπου 220 εκατομμύρια χρήστες PC στην Ινδία, συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών υπολογιστών».

Μια διαφορετική αγορά
Στρατηγικές που ήταν επιτυχείς στις ΗΠΑ ή την Ευρώπη δεν μπορούν απλώς να μεταφερθούν στην Ινδία. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το νούμερο ένα brand τηλεφώνων στη χώρα είναι η Vivo, ένα όνομα που πολλοί γνώστες της τεχνολογίας στη Δύση μπορεί να μην έχουν καν ακούσει.

Η Vivo κατείχε το 15,8% της ινδικής αγοράς το τρίτο τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με την IDC, ξεπερνώντας άνετα τη Samsung. Δεν είναι νεοεισερχόμενη. Ήταν στην τρίτη θέση ήδη από το 2018, σύμφωνα με την Canalys.

Έχει κατασκευάσει εξαιρετικά τηλέφωνα και έχει ωθήσει την καινοτομία στις κάμερες, διεκδικώντας πρώτη τη χρήση σταθεροποίησης αισθητήρα τύπου gimbal στο Vivo X50 Pro (2020) και αργότερα την τεχνική pixel shift στη σειρά Vivo X60.

Αν δεν έχετε ακούσει ποτέ για τη Vivo, ίσως υποθέσετε ότι είναι τοπικό ινδικό brand. Δεν είναι. Η Vivo ανήκει στον όμιλο BBK, μαζί με τις Oppo, OnePlus, Realme και άλλες μάρκες. Όλες είναι κινεζικές εταιρείες, κάτω από μια μητρική τόσο μεγάλη που ρίχνει μια «σκιά Λάβκραφτ». Οι κινεζικές μάρκες διαμορφώνουν την ινδική αγορά κινητών το 2024.

«Λόγω των φθηνών δεδομένων και της εισόδου των κινεζικών brands στην Ινδία τα τελευταία 7-8 χρόνια, [οι Κινέζοι κατασκευαστές] πραγματικά εκδημοκράτισαν τα επίπεδα τιμών», λέει ο Singh.

Πριν από μία δεκαετία και πλέον, οι εκθέσεις τεχνολογίας ήταν γεμάτες με απλά τηλέφωνα (feature phones) για αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Ινδία. Αυτή η κυριαρχία των feature phones έχει αντιστραφεί, και η Ινδία εισέρχεται τώρα σε μια φάση όπου, όπως και στη Δύση, το κοινό αποδέχεται πιο εύκολα και μπορεί να αγοράσει πιο ακριβά τηλέφωνα.

«Η "αξία για τα χρήματα" ήταν ανέκαθεν στο επίκεντρο της ινδικής ψυχολογίας του καταναλωτή, αλλά μετατοπίζεται γρήγορα προς την αγορά πιο premium τηλεφώνων», λέει ο Neil Shah, αντιπρόεδρος της CounterPoint Research. «Το τηλέφωνο έχει γίνει κεντρικό εργαλείο για κάθε χρήστη, με υψηλότερη απόδοση επένδυσης ακόμη και από την αγορά αυτοκινήτου, κατοικίας ή ασφάλειας. Οι καταναλωτές βλέπουν πλέον το smartphone σαν μια επένδυση». Στην Ινδία, το τηλέφωνο μπορεί να είναι τα πάντα.

Τα δεδομένα το επιβεβαιώνουν. Σύμφωνα με την Counterpoint, η μέση τιμή πώλησης smartphone στην Ινδία αυξήθηκε από 192 δολάρια το τρίτο τρίμηνο του 2020 σε 293 δολάρια το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024.

Αυτό το φαινόμενο βοήθησε την Apple να τα πάει καλά στην Ινδία, σημειώνοντας σχεδόν 60% αύξηση στο μερίδιο αγοράς από το τρίτο τρίμηνο του 2023 έως το 2024, σύμφωνα με την IDC.

«Δεδομένου ότι η μέση τιμή της Apple είναι τόσο υψηλή, είναι επίτευγμα το ότι πάει καλά τα τελευταία χρόνια», λέει ο Singh. «Ένας από τους βασικούς λόγους είναι ότι η Apple θεωρείται ένα brand-στόχος στην Ινδία. Έχει ένα "χάρισμα" μάρκας. Όλοι θα ήθελαν να αγοράσουν ένα iPhone. Δεν μπορούν όλοι να το αντέξουν οικονομικά».

Είναι τόσο ελκυστικό το brand της Apple, που υπολογίζεται πως τα παλαιότερα μοντέλα iPhone αντιστοιχούν στα δύο τρίτα έως τρία τέταρτα των ετήσιων πωλήσεών της. Αυτό εξηγεί εν μέρει γιατί η OnePlus, επίσης δημοφιλής στην Ινδία, είδε το μερίδιό της να μειώνεται κατά σχεδόν 40% σε ετήσια βάση το 2024, και γιατί η Realme πέφτει επίσης. Και συμβάλλει στην απώλεια σχεδόν 20% του μεριδίου αγοράς της Samsung σε ετήσια βάση.

«Η Samsung άνοιξε όλα τα μέτωπα, παλεύει όλες τις μάχες», λέει ο Singh. «Μάλλον υπήρξε και κάποια εφησυχασμός».

Εδώ είναι που η ινδική αγορά αρχίζει να θυμίζει τη δυτική. Αν η Samsung υπερτιμήσει την ανταγωνιστική σειρά A σε μια χρονιά (όπως έκανε το 2024) ή αν ένα brand έχει μια αδύναμη γενιά, θα επηρεαστεί. Το ότι η Ινδία δεν είναι στάσιμη αγορά δεν σημαίνει ότι οι παίκτες της δεν υπόκεινται στις ίδιες τάσεις όπως αλλού.

Για να αποδείξουμε το αντίθετο, στην άλλη πλευρά του φάσματος βρίσκεται η Nothing, η εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, που έγινε - σε σχετικούς όρους - η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μάρκα τηλεφώνων στην Ινδία νωρίτερα φέτος. Κατασκευάζει επίσης κάποια τηλέφωνά της εκεί.

«Η Nothing προσπαθεί να απευθυνθεί σε παρόμοιο καταναλωτικό κοινό με την OnePlus, τουλάχιστον στα πρώτα 4-5 χρόνια της», λέει ο Singh. Για όσους δεν είδαν από κοντά την άνοδο της OnePlus το 2013, ήταν μια ηλεκτρισμένη στιγμή όπου η αίσθηση καινοτομίας συνδυάστηκε με προσιτές τιμές. Ο συνιδρυτής της OnePlus, Carl Pei, είναι πλέον CEO της Nothing.

«Η ζωηρή αγορά της Ινδίας, με την εκτίμησή της για την τεχνολογία και την καινοτομία, είναι ιδανική για μια μάρκα όπως η Nothing», λέει ο Pei στο WIRED.

«Η ανάπτυξή μας κατά 567% σε ετήσια βάση, χάρη κυρίως στο Phone (2a), αντικατοπτρίζει τη μεγάλη ζήτηση για καινοτομία σε ένα τμήμα της αγοράς που επί μακρόν θεωρείται στάσιμο. Το Phone (2a) επαναπροσδιόρισε την κατηγορία του προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία χρήσης πιστή στο ύφος της Nothing, ξεφεύγοντας από τη συνηθισμένη εστίαση στη σχέση ποιότητας-τιμής».

Ένας νέος ορίζοντας;
Η δημοτικότητα ενός brand τηλεφώνου είναι μόνο η πιο επιφανειακή πτυχή των ευκαιριών που προσφέρει η Ινδία στους κατασκευαστές. Εξυπηρετεί επίσης ως βασικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο παραγωγής σε μια εποχή αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ Κίνας και Δύσης — η Κίνα είναι μακράν το πιο παραγωγικό κέντρο κατασκευής τηλεφώνων στον κόσμο.

Το iPhone 15 της Apple κατασκευάστηκε στην Ινδία σε συνεργασία με τον μακροχρόνιο εταίρο της, Foxconn. Με την αναδρομή, αυτό φαίνεται σαν δοκιμαστική κίνηση για την πιο πρόσφατη οικογένεια iPhone 16. Ένα μέρος όλων των φετινών μοντέλων, από το iPhone 16 έως το iPhone 16 Pro Max, παράγεται στην Ινδία.

Πριν από δύο χρόνια, η JPMorgan εκτίμησε ότι το 25% όλων των iPhone θα κατασκευάζεται εκτός Κίνας έως το 2025, από 5% που ήταν τότε. Μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2024, iPhone αξίας 14 δισ. δολαρίων —περίπου 14% του παγκόσμιου συνόλου— κατασκευάζονταν στην Ινδία.

Παρ’ όλα αυτά, οι προσπάθειες της Apple μοιάζουν αποσπασματικές μπροστά σε αυτές της Samsung. Η Samsung άνοιξε ένα τεράστιο εργοστάσιο κατασκευής τηλεφώνων στη Noida της Uttar Pradesh το 2018. Τότε χαρακτηρίστηκε ως το μεγαλύτερο εργοστάσιο τηλεφώνων στον κόσμο και κανείς άλλος δεν διεκδίκησε τον τίτλο έκτοτε.

Επιπλέον, η Samsung έκλεισε το τελευταίο εργοστάσιό της στην Κίνα το 2019, πράγμα που σημαίνει ότι τα περισσότερα από τα τηλέφωνά της κατασκευάζονται πλέον στην Ινδία, το Βιετνάμ ή τη Νότια Κορέα. Με μια πρώτη ματιά, θα μπορούσε κανείς σχεδόν να υποθέσει ότι η Ινδία έχει τη δυνατότητα να αντικαταστήσει πλήρως την Κίνα ως βάση παραγωγής.

Εμπορικά, αυτό βγάζει νόημα. Οι μισθοί στην Ινδία είναι χαμηλοί σε σύγκριση με τα δυτικά πρότυπα, η χώρα δεν στερείται τεχνικής εξειδίκευσης και ήδη υπάρχει μια τεράστια τοπική αγορά για να εξυπηρετηθεί.

Ωστόσο, η Samsung δεν έχει σταματήσει εντελώς την παραγωγή στην Κίνα. Τώρα κατασκευάζει κάποια (δεκάδες εκατομμύρια) φθηνότερα μοντέλα σε συνεργασία με Κινέζους κατασκευαστές κοινοπραξιών (JDM), και ο αριθμός αυτός αυξάνεται δραματικά από το 2020.

Η Elec αναφέρει ότι αυτό το JDM στυλ παραγωγής θα αντιπροσωπεύει το 25% της παραγωγής της Samsung το 2024. Οποιαδήποτε υπόθεση ότι ένας κατασκευαστής τηλεφώνων μπορεί απλώς να μεταφέρει τη βάση παραγωγής του από την Κίνα στην Ινδία είναι υπεραπλουστευμένη.

«Μπορεί να ακούτε τους όρους "παραγωγή στην Ινδία" και "κατασκευασμένο στην Ινδία", αλλά πρέπει να είστε λίγο προσεκτικοί όταν αυτή τη στιγμή μιλάμε κυρίως για "συναρμολόγηση στην Ινδία"», λέει ο Singh της IDC.

Το να συναρμολογήσεις τα εξαρτήματα ενός τηλεφώνου και το να τα κατασκευάσεις είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα. Και το ένα μπορεί να είναι τάξεις μεγέθους πιο σύνθετο και δύσκολο από το άλλο.

Ένα αβέβαιο μέλλον
Η πολυπλοκότητα της κατασκευής τηλεφώνων και το γιατί μια γρήγορη στροφή στην Ινδία είναι σχεδόν αδύνατη, μπορεί να φανεί με μια σύντομη ματιά στο πώς κατασκευάζονται οι CPU.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές τηλεφώνων δεν σχεδιάζουν τους δικούς τους επεξεργαστές. Ένα Android τηλέφωνο πιθανόν να έχει SoC από Qualcomm, MediaTek ή Unisoc. Αλλά ακόμη και αυτές οι εταιρείες δεν παράγουν φυσικά τα τσιπ. Απλώς τα σχεδιάζουν — γι’ αυτό λέγονται "fabless".

Η Samsung είναι μια βασική εξαίρεση, καθώς διαθέτει δική της μονάδα παραγωγής ημιαγωγών. Όμως, το γεγονός ότι τα πιο διάσημα τηλέφωνά της χρησιμοποιούν ακόμα Qualcomm μαρτυρά πόσο εξειδικευμένο είναι αυτό το πεδίο.

Προς το παρόν, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην TSMC, όταν μιλάμε για προηγμένα chipset. Παράγει περίπου το 90% των κορυφαίων τσιπ παγκοσμίως.

Οι επεξεργαστές Apple M4 και A16; Παράγονται από την TSMC. Οι κάρτες γραφικών Nvidia RTX 4090; Η βασική τους σιλικόνη προέρχεται από την TSMC. Κατασκευάζει επίσης το «μυαλό» για τα επόμενα αυτόνομα οχήματα της Tesla. Ακόμη κι αν η Intel διαθέτει τμήμα παραγωγής ημιαγωγών, το οποίο αυτονομήθηκε το 2024 μετά από απώλεια 12,2 δισ. δολαρίων το 2022 και 2023, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την TSMC για τους επεξεργαστές PC.

Η TSMC καθιέρωσε την ιδέα της σύγχρονης "foundry" - δηλαδή της κατασκευής ημιαγωγών που σχεδιάζονται από άλλους - από την ίδρυσή της το 1987. Είναι μία από τις πιο σημαντικές εταιρείες στον κόσμο.

Το πρόβλημα; Είναι ταϊβανέζικη εταιρεία. Και μία από τις μεγάλες ανησυχίες όλων — από τις startup τεχνολογίας έως τις κυβερνήσεις — είναι τι θα συμβεί με τις δραστηριότητες της TSMC αν η Κίνα εισβάλει στην Ταϊβάν. Δεν υπάρχει μια απλή απάντηση «μεταφέρετε την παραγωγή στην Ινδία» για αυτό το ζήτημα. Τα επόμενα χρόνια ίσως δοκιμάσουν πόσο μπορεί η σημασία του παγκοσμιοποιημένου εμπορίου να μετριάσει τις πολιτικές εχθρότητες.

 

Πηγή: India Could Be Apple and Samsung’s Solution to the Future of Phones