Καθώς ο Ελον Μασκ εγκαταλείπει το Tesla των 25.000 δολαρίων, αυτό το ηλεκτρικό όχημα κοστίζει μόλις 4.400 δολάρια.
Περίληψη άρθρου:
Το άρθρο εξετάζει την οικονομική προσιτότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, εστιάζοντας στο Zhidou Rainbow, ένα συμπαγές ηλεκτρικό όχημα πόλης στην Κίνα αξίας 4.400 δολαρίων με σύγχρονα χαρακτηριστικά. Συγκρίνει το Rainbow με άλλα EV και μικροαυτοκίνητα, τονίζοντας την πιθανή ελκυστικότητά του σε πυκνοκατοικημένες αγορές. Διερευνάται η αναβίωση των μικροαυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των προηγούμενων προσπαθειών και των σημερινών τάσεων στον κλάδο. Εξετάζεται επίσης η επιρροή των καθιερωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών και οι δυνατότητες για πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα, γεγονός που υποδηλώνει ότι η στροφή προς μικρότερα, οικονομικά αποδοτικά οχήματα μπορεί να είναι στον ορίζοντα.
Κύρια σημεία του άρθρου:
- Προσιτές επιλογές EV στην Κίνα: το BYD Seagull και το Zhidou Rainbow
- Δύο διαθέσιμα μοντέλα με διαφορετικές προδιαγραφές και τιμές
- Συγκρίσεις με άλλα μικρά αυτοκίνητα όπως το Mini και το Fiat 500
- Συζήτηση σχετικά με την πιθανή επιτυχία των μικροσκοπικών, φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ
- Παραδείγματα μικρών αυτοκινήτων του παρελθόντος και του παρόντος, όπως το Smart Fortwo και το concept T27 του Gordon Murray
- Η επανεμφάνιση των μικρών αυτοκινήτων στην Κίνα και οι συζητήσεις σχετικά με την αξιοπιστία τους
Αναλυτικά το άρθρο:
Γνωρίστε το Zhidou Rainbow - κοστίζει λιγότερο από ένα ηλεκτρονικό ποδήλατο και είναι ικανό να ολοκληρώσει τη μέση καθημερινή μετακίνηση στις ΗΠΑ με αρκετή φόρτιση.
Καθώς ο Elon Musk απομακρύνεται, για άλλη μια φορά, από την ιδέα ενός Tesla των 25.000 δολαρίων, ας εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία για να ζουμάρουμε και να εκτιμήσουμε τι μπορεί να είναι ένα πραγματικά προσιτό EV. Γι' αυτό πρέπει να αγνοήσουμε το Nissan Leaf -που αυτή τη στιγμή είναι το φθηνότερο EV στις ΗΠΑ με 29.280 δολάρια- και να προσπεράσουμε την Ευρώπη, την πατρίδα του αξιολάτρευτου αλλά ελαττωματικού Citroen Ami των 10.000 δολαρίων, και να κατευθυνθούμε στην Κίνα.
Εδώ θα βρείτε το εξίσου φθηνό BYD Seagull, ένα μικρό ηλεκτρικό hatchback που έχει σχεδιαστεί από τον πρώην σχεδιαστή της Lamborghini Wolfgang Egger και έχει αυτονομία 200 μιλίων - τέσσερις φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ami.
Αλλά τι γίνεται αν ακόμη και αυτό είναι πολύ ακριβό; Τότε επιτρέψτε μας να σας παρουσιάσουμε το Zhidou Rainbow. Πρόκειται για ένα συμπαγές EV πόλης με τιμή από 31.900 γιουάν πριν από τις επιδοτήσεις -δηλαδή μόλις 4.400 δολάρια. Για ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το WIRED συνιστά κυριολεκτικά ebikes που κοστίζουν περισσότερο από αυτό.
Το Rainbow έχει τρεις πόρτες και τέσσερα καθίσματα, και ένα εσωτερικό με ψηφιακή οθόνη οδηγού 5 ιντσών και οθόνη αφής 9 ιντσών για το σύστημα infotainment. Υπάρχει ακόμη και μια συνδεδεμένη εφαρμογή smartphone, προγραμματισμός φόρτισης και η υπόσχεση για ενημερώσεις λογισμικού over-the-air (OTA).
Πετάξτε τα λεφτά σας στη ναυαρχίδα Color Cloud Edition (η οποία κοστίζει 5.800 δολάρια, δηλαδή περίπου τη μισή τιμή του πιο φανταχτερού ποδηλάτου της Porsche) και μπορείτε να βάψετε κάθε πάνελ του Rainbow σας σε διαφορετικό χρώμα. Κάτι σαν αυτό που έκανε η Volkswagen με το κάπως τρελό Polo Harlequin στα μέσα της δεκαετίας του '90.
Φθηνότερο από ένα ποδήλατο Ebike
Υπάρχουν δύο μοντέλα που προσφέρονται. Το πρώτο έχει την τιμή των 4.400 δολαρίων και τροφοδοτείται από έναν κινητήρα 20 kW (27 ίππων) με ροπή 85 Nm (63 ft-lbs) και τροφοδοτείται από μια μικροσκοπική μπαταρία 9,98 kWh. Δώστε 39.900 γιουάν (5.500 δολάρια) και το Rainbow σας είναι εξοπλισμένο με έναν κινητήρα 30 kW (40 ίππων) με ροπή 125 Nm και μια μπαταρία 17 kWh. Η εμβέλεια κυμαίνεται μεταξύ 78 και 127 μιλίων χρησιμοποιώντας το γενναιόδωρο πρότυπο δοκιμών CLTC της Κίνας.
Μην τρέφετε ψευδαισθήσεις εδώ, αυτά είναι μικροσκοπικά νούμερα. Ακόμη και η μεγαλύτερη μπαταρία έχει την ίδια χωρητικότητα με εκείνη ενός plug-in υβριδικού Honda CR-V, το οποίο χρησιμοποιεί επίσης έναν κινητήρα 2,0 λίτρων για να το βοηθήσει να μετακινηθεί. Αλλά η εμβέλεια δεν είναι τρομερή. Ακόμη και αν το πρότυπο δοκιμών είναι γενναιόδωρο και η μεγαλύτερη μπαταρία έχει μια πιο ρεαλιστική εμβέλεια 100 μιλίων, αυτό είναι περίπου το ίδιο με το Honda e, το οποίο κόστιζε επιβλητικά 37.000 λίρες (46.000 δολάρια) πριν βγει από την αγορά στα τέλη του 2023.
Το Rainbow έχει μήκος 3.224 χιλιοστά (126,9 ίντσες), πλάτος 1.515 χιλιοστά (59,7 ίντσες) και ύψος 1.630 χιλιοστά (64,2 ίντσες). Αυτό είναι, φυσικά, μικροσκοπικό για τα σύγχρονα, δυτικά πρότυπα, και σε έναν αυτοκινητόδρομο των ΗΠΑ γεμάτο με pickups το Rainbow θα αισθανόταν εντελώς ευάλωτο.
Αλλά τέτοια μικρά αυτοκίνητα δεν είναι ασυνήθιστα αλλού. Το Rainbow είναι μεγαλύτερο προς κάθε κατεύθυνση από ένα αρχικό Mini ή ένα Fiat 500, καθένα από τα οποία πουλήθηκε σε εκατομμύρια, και στην πραγματικότητα είναι πολύ φαρδύ για να χαρακτηριστεί ως αυτοκίνητο Kei. Αυτή είναι η μικρότερη κατηγορία οχημάτων που επιτρέπεται στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας στην Ιαπωνία, και τα οποία δικαιούνται χαμηλότερους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, μαζί με πλεονεκτήματα στάθμευσης, αφού καταλαμβάνουν τόσο λίγο χώρο στους πολυσύχναστους δρόμους της Ιαπωνίας.
Θα μπορούσε ένας στόλος μικροσκοπικών, φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων να λειτουργήσει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ; Είναι μια ιδέα με την οποία παίζουν εδώ και χρόνια. Πρώτα ήταν ο Alec Issigonis και η ιδιοφυΐα του Mini του στα τέλη της δεκαετίας του 1950, και ακόμη μικρότερα λεγόμενα αυτοκίνητα-φούσκες όπως η BMW Isetta παρέμειναν δημοφιλή στη Βρετανία μέχρι τη δεκαετία του '60, με τους μικροσκοπικούς και λιτούς κινητήρες τους να αποτελούν απάντηση στην πετρελαϊκή κρίση του Σουέζ και τη μεταπολεμική λιτότητα. Σύντομα όμως, μια αναζωογονημένη οικονομία, ειδικά στις ΗΠΑ, είδε τους οδηγούς να επιθυμούν ολοένα και μεγαλύτερα αυτοκίνητα για να ταιριάζουν με τον αυξανόμενο πλούτο τους.
Όμως η επιθυμία για μικρότερα οχήματα παρέμεινε ισχυρή στην Ευρώπη, όπου τα hatchback όπως το Volkswagen Golf και το Ford Fiesta γνώρισαν δεκαετίες επιτυχίας. Στη συνέχεια, η Mercedes φάνηκε να χτυπάει χρυσάφι στα τέλη της δεκαετίας του 1990, πηγαίνοντας ακόμα πιο μικρό με το Smart Fortwo, ένα διθέσιο τόσο συμπαγές που μπορούσε να σταθμεύσει με τη μύτη στο πεζοδρόμιο. Ο ριζοσπαστικός σχεδιασμός του αποδείχθηκε δημοφιλής και παρέμεινε στην παραγωγή για περισσότερα από 20 χρόνια πριν καταργηθεί το 2023 χωρίς άμεσο διάδοχο.
Στη συνέχεια, υπήρξε το T25, ένα μικροσκοπικό αυτοκίνητο πόλης που αποκαλύφθηκε από τον σχεδιαστή της Formula 1 Gordon Murray το 2008 και επρόκειτο να ξεκινήσει να πωλείται το 2012 για 5.500 λίρες Αγγλίας (6.800 δολάρια σήμερα). Αργότερα ήρθαν τα σχέδια για μια αποκρουστική ηλεκτρική έκδοση με την ονομασία T27, με 34 ίππους και αυτονομία 100 μιλίων.
Και τα δύο αυτοκίνητα επρόκειτο να κατασκευαστούν χρησιμοποιώντας μια νέα και αποτελεσματική διαδικασία κατασκευής που ονομαζόταν iStream, και το T27 πέρασε ακόμη και ένα crash test με ταχύτητα 35 μιλίων/ώρα με μηδενική εισβολή στην καμπίνα.
Τελικά, όμως, κανένα από τα δύο μικροαυτοκίνητα δεν βρήκε το δρόμο για μαζική παραγωγή και ο Murray επέστρεψε στην κατασκευή υπεραυτοκινήτων.
Η αυγή της εποχής των μικροαυτοκινήτων;
Προχωρήστε μια δεκαετία μπροστά και μήπως ήρθε η ώρα να επανέλθει στη μόδα το μικροαυτοκίνητο; Τέτοια οχήματα είναι ήδη δημοφιλή στην Κίνα, με best-sellers όπως το Wuling Mini EV, το οποίο το WIRED έχει δοκιμάσει, και το Geely Panda. Ανήκουν κάπου ανάμεσα στα ήδη ταξινομημένα, χαμηλής ταχύτητας ηλεκτρικά οχήματα (LSEV) και σε αυτό που θα μπορούσατε να θεωρήσετε ως «κανονικό» αυτοκίνητο.
Τέτοια EV είναι ένα βήμα πάνω από τα αμαξίδια του γκολφ και οτιδήποτε άλλο περιγράφεται στην Ευρώπη ως τετράτροχο, στα οποία περιλαμβάνονται το Citroen Ami και το στενά συνδεδεμένο Fiat Topolino, αλλά δεν θα περνούσαν τα αυστηρά πρότυπα σύγκρουσης και ασφάλειας που θέτει το Euro NCAP.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η αναγεννημένη βιομηχανία μικροαυτοκινήτων στερείται αξιοπιστίας. Μπορεί να μην είστε εξοικειωμένοι με τη Zhidou, αλλά δεν πρόκειται απλώς για άλλη μια κινεζική startup EV που εμφανίστηκε φαινομενικά από το πουθενά. Αντίθετα, πρόκειται για μια πρώην χρεοκοπημένη κινεζική νεοφυή επιχείρηση EV, στην οποία δόθηκε μια νέα ζωή με έκπληξη.
Η Zhidou ιδρύθηκε το 2006 και αργότερα αποκάλυψε ένα πολύ μικρό και μέτρια εξοπλισμένο ηλεκτρικό μικροαυτοκίνητο με την ονομασία D1. Αυτό διαδέχθηκε το D2, ένα επίσης μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που οδήγησε τη Zhidou πέρα από την Κίνα και στην Ευρώπη, χάρη στη χρήση του στην Ιταλία από την Sharengo, μια εταιρεία κοινής χρήσης αυτοκινήτων. Αργότερα ήρθαν τα D2S και D3, πριν η εταιρεία χρεοκοπήσει το 2019 και αδρανήσει για μισή δεκαετία.
Τώρα όμως, μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης υπό την ηγεσία της Geely και της Aima Technology Group επανέφερε τη Zhidou στη ζωή. Αναμφίβολα θα αναγνωρίσετε τη Geely ως τον κινεζικό γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας που βρίσκεται στο τιμόνι των Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co, Zeekr και LEVC, της εταιρείας που κατασκευάζει τα ηλεκτρικά ταξί του Λονδίνου. Η Geely είναι επίσης επενδυτής στην Aston Martin και τη Mercedes-Benz και διαχειρίζεται την Smart μέσω μιας κοινοπραξίας με τη Mercedes.
Εν τω μεταξύ, η Aima Technology Group είναι μια κινεζική εταιρεία κατασκευής και πώλησης ηλεκτρικών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών που ιδρύθηκε το 1999. Αν και μεγαλύτερο από αυτό που έχει συνήθως σε απόθεμα, δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να δει κανείς το μικροαυτοκίνητο Zhidou Rainbow να εμφανίζεται στα σημεία λιανικής πώλησης της Aima, ανάμεσα σε σειρές ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Οι καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απίθανο να δώσουν μεγάλη προσοχή στο κίνημα των μικροαυτοκινήτων, δεδομένης της χαμηλότερης αξίας τους, των περιορισμένων επιδόσεων και της εγγενούς έλλειψης ασφάλειας. Όμως, οχήματα χαμηλού κόστους όπως το Rainbow - συν τις προηγούμενες προσπάθειες για την κατασκευή πιο ολοκληρωμένων ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων, όπως το T27 της Murray, και η δημοτικότητα του Smart - εξακολουθούν να προσφέρουν άφθονη τροφή για σκέψη, ειδικά στις αναδυόμενες αλλά πυκνοκατοικημένες αγορές που αναζητούν αναβάθμιση από τα μοτοποδήλατα.
Υπάρχουν ακόμη και μια χούφτα νέων ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Δύση, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Wink Motors με έδρα τη Νέα Υόρκη, της οποίας το νέο Mark 3 ζυγίζει 1.900 κιλά, διανύει 65 μίλια με μια φόρτιση και κοστίζει 12.995 δολάρια (προπαραγγείλετε τώρα για να εξοικονομήσετε ένα χιλιάρικο). Δεν είναι ένα Rainbow των 4.400 δολαρίων, αλλά είναι ικανό να ολοκληρώσει τη μέση καθημερινή μετακίνηση στις ΗΠΑ των περίπου 40 μιλίων, με αρκετή φόρτιση.
Αν ο Elon Musk μπορεί να σώσει το «master plan» της Tesla, δηλαδή την επανεπένδυση των κερδών που αποκομίζει από τα ακριβά EVs στην ανάπτυξη φθηνότερων μοντέλων (κάτι που μοιάζει αβέβαιο τώρα που η εταιρεία έκανε ένα βήμα πίσω στο μονοκόμματο gigacasting) -αντί να κυνηγάει τρέλες όπως το Cybertruck και το Roadster-, ένα «πιο προσιτό» αυτοκίνητο πόλης, και ίσως ακόμη και ένα μικροαυτοκίνητο Model 1, έχει νόημα.
Πηγή: As Elon Musk Abandons the $25K Tesla, This EV Costs Just $4,400