19 Οκτωβρίου 2017

Οι δεξιότητες των σπουδαίων ψηφιακών οργανισμών

Οι έξυπνοι οργανισμοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στον εργασιακό χώρο δεν σημαίνει μόνο εισαγωγή υλικών και λογισμικών: σημαίνει και εισαγωγή μυαλωμένου δυναμικού, γνωστό και ως ανθρώπινο ον. Αν θέλετε να είστε το είδος της επιδέξιας επιχείρησης που μπορεί να δημιουργήσει τα πιο επιτυχημένα κύματα τεχνολογικών καινοτομιών, χρειάζεστε ανθρώπινα όντα που να μπορούν να προσαρμόζονται σε αλλαγές.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξοπλίσετε την εταιρεία σας με άτομα που έχουν εκείνες τις δεξιότητες και τη νοοτροπία, που θα τα βοηθήσουν να προσαρμόζονται, όταν εισάγετε νέα εργαλεία όπως τα Slack, Basecamp ή ακόμα και το Google Drive στον εργασιακό σας χώρο. Αλλά τι ακριβώς είναι αυτές οι ψηφιακές δεξιότητες; Ίσως είναι περισσότερο κοινές και πιο απλής τεχνολογίας απ' ότι φαντάζεστε. Ορίστε μερικοί τρόποι για το πώς θα καλλιεργήσετε ένα περισσότερο ψηφιακά επιδέξιο εργασιακό χώρο:

Στοχοκεντρικές αποφάσεις. Είναι πραγματικά εύκολο να βρεθείτε υπό πίεση για την υιοθέτηση μιας ολοκαίνουργιας πλατφόρμας ή ενός ολοκαίνουργιου εργαλείου. Οι περισσότεροι, όμως, άνθρωποι χρησιμοποιούν τεχνολογίες που στην πραγματικότητα τους βοηθούν να πετύχουν συγκεκριμένους και πολύτιμους στόχους. Πρέπει να αποδεχτείτε ότι οι υπάλληλοι δεν θα δεχτούν να δουλεύουν με όλα τα εργαλεία – δώστε τους τη δυνατότητα να διαλέξουν τα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να δουλεύουν αποτελεσματικότερα. Για να σιγουρευτείτε ότι αυτή η απραξία (ή τεχνοφοβία) δεν αποτρέπει τους ανθρώπους από το να χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες που μπορεί να τους είναι πολύτιμες, γνωστοποιήστε τα προβλήματα, τις ωφέλειες ή τις καταστάσεις με τις οποίες σχετίζεται μία συγκεκριμένη τεχνολογία. Μάθετε στους υπαλλήλους σας να ξεκινήσουν τη διαδικασία υιοθέτησης τεχνολογιών σκεπτόμενοι τους συγκεκριμένους στόχους που θέλουν να τους βοηθήσει να πετύχουν αυτή η τεχνολογία, έτσι ώστε να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά το κάθε εργαλείο.

Δεξιότητες συνεργασίας. Συνεργατικά εργαλεία όπως τα Google Docs και Basecamp δεν μπορούν να αναπληρώσουν το χαμένο παιδικό σταθμό. Αν οι υπάλληλοί σας δεν γνωρίζουν πώς να παίζουν ωραία όλοι μαζί, η κατοχή των εργαλείων επικοινωνίας δεν πρόκειται να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των τάσεων της συσσωρεμένης γνώσης και της απροθυμίας στο να μοιράζοναι οι υπάλληλοι γνώσεις μεταξύ τους. Ο οργανισμός σας θα κάνει αποτελεσματική χρήση της πλατφόρμας συνεργασίας, εάν προάγετε ένα αίσθημα αμοιβαίας εμπιστοσύνης, και επιβραβεύετε την ομαδική προσπάθεια όσο βραβεύετε και την ατομική συνεισφορά. Ακόμα και μία συνεργατική ομάδα μπορεί να αποτελείται από παίκτες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να μοιράζονται πράγματα: βοηθήστε αυτούς τους υπαλλήλους να αναπτύξουν την ικανότητα συνεργασίας τους με το να τους ενθαρρύνετε να μοιράζονται πράγματα, και να βελτιωθούν στη χρήση των εργαλείων συνεργασίας, καθώς θα αισθάνονται σιγά σιγά άνετα να μοιράζονται τις γνώσεις τους.

Δεξιότητες επικοινωνίας. Καθώς οι οργανισμοί μετακινούν όλο και περισσότερο τις επικοινωνίες τους στο διαδίκτυο, βρίσκουν συχνά, ότι οι μη διαδικτυακές επικοινωνίες περιλαμβάνουν συχνά κοφτά e-mail, ή αντίθετα, προσωπικά ή φλύαρα. Βοηθήστε τους υπαλλήλους σας να αναπτύξουν την ικανότητά τους για μια αποτελεσματική διαδικτυακή επικοινωνία με εργαστήρια και πόρους που επισημαίνουν τις διαφορές μεταξύ διαδικτυακής και μη διαδικτυακής επικοινωνίας, όπως η πιθανότητα παρερμήνευσης ή προσβολής. Χτίστε ένα αίσθημα ανεκτικότητας των διαφορών στις διαδικτυακές επικοινωνίες, και παροτρύνετε τους υπαλλήλους να διεξάγουν συζητήσεις εκτός διαδικτύου (ιδανικά πρόσωπο με πρόσωπο, ή διαφορετικά μέσω τηλεφώνου) μόλις υπάρξει κάποια ένταση ή εχθρικότητα.

Δεξιότητες μάθησης. Το να μαθαίνει κανείς πώς να χρησιμοποιεί μία καινούργια τεχνολογία είναι μία δεξιότητα από μόνη της. Οι περισσότεροι λάτρεις της τεχνολογίας συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία μάθησης μιας καινούργιας δεξιότητας – αλλά δεν αντιλαμβάνεται ο καθένας ως μία ευχάριστη εμπειρία τη μάθηση μιας καινούργιας λογισμικής πλατφόρμας. Η αναγνώριση ότι υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι μάθησης της τεχνολογίας μπορεί να φανεί χρήσιμη για τους υπαλλήλους· αν μπορούν να βρουν μια προτιμώμενη προσέγγιση, θα είναι πιο εύκολο για αυτούς να προσαρμοστούν σε μελλοντικές καινοτομίες. Ενώ σε μερικούς ανθρώπους αρέσει το να διαβάζουν εγχειρίδια ή να βλέπουν εκπαιδευτικά βίντεο, άλλοι τα καταφέρνουν απλά ξεκινώντας με την εφαρμογή των τεχνολογιών και απλά κοιτάνε τις οδηγίες όταν τις χρειάζονται· άλλοι, πάλι, χρειάζονται έναν άνθρωπο να είναι δίπλα τους και να τους καθοδηγεί κατά τη διάρκεια των πρώτων εμπειριών με το νέο εργαλείο. Το να προσφέρετε την υποστήριξή σας με διάφορους τρόπους – και το να ενθαρρύνετε τους υπαλλήλους να αναγνωρίζουν την προσέγγιση που λειτουργεί καλύτερα για τον καθένα – θα βοηθήσει τα μέλη της ομάδας να αισθάνονται πιο άνετα κατά τη διαδικασία μύησης με το νέο εργαλείο.

Δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει τη λειτουργία αυτού του λογισμικού όσο οι τυχαίες διακοπές λειτουργίας και η ματαίωση ενός εργαλείου που απλά δεν δουλεύει. Όταν οι υπάλληλοι εξαρτώνται από την τεχνολογία πληροφοριών για να βοηθηθούν να ξεπεράσουν κάποια διακοπή λειτουργίας ή κάποιο κώλυμα, θα καθυστερήσουν πολύ από τις προσπάθειές τους να χρησιμοποιήσουν μία νέα τεχνολογία – ειδικά αν πρέπει να περιμένουν μία ή δύο ημέρες για να λύσουν τα προβλήματά τους. Καλύτερα να μάθετε στα μέλη των ομάδων να λύνουν μόνοι τους τα βασικά τους προβλήματα: να τους μάθετε πώς να γκουγκλάρουν μία ειδοποίηση λάθους, ή πώς να περιγράφουν επ' ακριβώς ένα πρόβλημα ώστε να βρίσκουν λύσεις διαδικτυακά. Αυτές οι δεξιότητες θα βοηθήσουν τους υπαλλήλους σας να παρέχουν στην τεχνολογία πληροφοριών πιο ακριβείς αναφορές λάθους, έτσι ώστε όταν χρειάζονται τη βοήθεια του γραφείου υποστήριξής σας, να προσφερθεί αυτή η βοήθεια όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται.

Παιχνιδιάρικη διάθεση. Ενώ υπάρχουν πολλές πρακτικές δεξιότητες, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την υιοθέτηση τεχνολογιών στον εργασιακό χώρο, τίποτε δεν έχει μεγαλύτερη επιρροή από την καλλιέργεια μιας παιχνιδιάρικης συμπεριφοράς απέναντι στην τεχνολογία. Οι υπάλληλοι που ουσιαστικά απολαμβάνουν να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές και τις συσκευές, – υπάλληλοι που τα βλέπουν σαν παιχνίδια – είναι πιο πιθανό να αρπάξουν ευκαιρίες για να χρησιμοποιήσουν αυτά τα παιχνίδια πιο αποτελεσματικά. Βάλτε λίγο χιούμορ στα γραφειακά εργαλεία – διαλέγοντας, για παράδειγμα, εργαλεία που χρησιμοποιούν χιούμορ στα μηνύματά τους (όπως το Slack), ή δίνοντας ηλίθια ονόματα στα Basecamp πρότζεκτ σας – ή ακόμα καλύτερα, ενθαρρύνοντας τους υπαλλήλους σας να ερευνήσουν τον τρόπο που η τεχνολογία μπορεί να υποστηρίξει τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα και χόμπυ. Όσο περισσότερο συνδέουν οι άνθρωποι την τεχνολογία με τη διασκέδαση, και όχι απλά με αναφορές εξόδων και παρουσιάσεις πελατών, τόσο περισσότερο θα μπορούν να δέχονται διαδοχικά κύματα τεχνολογικών καινοτομιών.

Φυσικά, πάντα θα υπάρχουν υπάλληλοι που δεν θα χρειάζονται βοήθεια να αναπτύξουν κάποια από αυτές τις συμπεριφορές ή δεξιότητες: αυτοί είναι οι λάτρεις της τεχνολογίας και αυτοί που μαθαίνουν γρήγορα, που ξοδεύουν τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακά τους παρέα με τη νέα τεχνολογία.  Αποδεχτείτε αυτά τα άτομα σαν συνεταίρους στο χτίσιμο μιας φιλικής προς την τεχνολογία κουλτούρας για τον οργανισμό σας, και εκμεταλλευτείτε το μεταδοτικό τους ενθουσιασμό για να κάνετε ευκολότερη την τεχνολογική μύηση για τον καθένα στον εργασιακό χώρο.

Για την αρθρογράφο: Η Alexandra Samuel είναι ομιλήτρια, ερευνήτρια και συγγραφέας και δουλεύει με τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου για να κατανοεί τους διαδικτυακούς τους πελάτες και να συνθέτει αναφορές βασισμένες σε δεδομένα, όπως η Sharing is the New Buying. Η Alex είναι συγγραφέας του Work Smarter with Social Media (Harvard Business Review Press, 2015), και το νέο της έργο, Work Productivity: Work Smarter with Your Inbox, είναι τώρα διαθέσιμο στο Skillshare. Ακολουθήστε την Alex στο Twitter ως @awsamuel.

Πηγή: hbr.org