12 Δεκεμβρίου 2017

Το ψηφιακό μέλλον της εργασίας: Ποιες δεξιότητες θα χρειαστούν;

Εδώ και χρόνια τα ρομπότ πραγματοποιούν φυσικές δραστηριότητες ρουτίνας. Ωστόσο ολοένα και περισσότερο οι μηχανές μπορούν πλέον να αναλάβουν πιο εξελιγμένες εργασίες. Οι ειδικοί δίνουν συμβουλές σχετικά με τις δεξιότητες που θα χρειαστούν οι άνθρωποι.

Για ένα 18χρονο σήμερα, η επιλογή της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων που πρέπει να αποκτήσει γίνεται ένα εγχείρημα ολοένα και πιο δύσκολο. Οι μηχανές διεξάγουν ήδη εξόρυξη δεδομένων για δικηγόρους και συντάσσουν βασικά δελτία τύπου και ειδήσεις. Στα επόμενα χρόνια και δεκαετίες, είναι βέβαιο ότι η τεχνολογία θα αναπτυχθεί αναλαμβάνοντας όλο και περισσότερες ανθρώπινες δραστηριότητες.

Ωστόσο, τα μηχανήματα δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα. Για να γίνει όσο το δυνατόν περισσότερο παραγωγική, αυτή η νέα εποχή αυτοματισμού χρειάζεται μια σειρά ανθρώπινων δεξιοτήτων στον εργασιακό χώρο, από την τεχνολογική τεχνογνωσία έως τις βασικές κοινωνικές και συναισθηματικές ικανότητες.

Σε αυτό το βίντεο, που αποτελεί ένα από τα τέσσερα μέρη της σειράς, εμπειρογνώμονες από τον ακαδημαϊκό κόσμο και τη βιομηχανία, ενώνουν τις δυνάμεις τους με τους συνεργάτες του McKinsey ώστε να συζητήσουν για τις δεξιότητες που πιθανόν να είναι αναγκαίες και για το πώς οι νέοι σήμερα μπορούν να προετοιμαστούν για έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι θα αλληλεπιδρούν όλο και περισσότερο με τις μηχανές. Οι συνεντεύξεις πραγματοποίηθηκαν τον Απρίλιο στη Σύνοδο Κορυφής του ψηφιακού μέλλοντος εργασίας στη Νέα Υόρκη, η οποία διοργανώθηκε από το Παγκόσμιο Ινστιτούτο McKinsey (MGI) και το τμήμα Stern School of Business του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Στους συμμετέχοντες συμπεριλαμβάνονται η πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Katherine Fleming και οι καθηγητές Arun Sundararajan και Vasant Dhar. Ο Tom Siebel, ιδρυτής, πρόεδρος και Διευθύνων σύμβουλος της C3 IoT. Η Anne-Marie Slaughter, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της New America. Ο Jeff Wald, συνιδρυτής και πρόεδρος του WorkMarket. Ο Allen Blue, συνιδρυτής του LinkedIn, ο Mike Rosenbaum, Διευθύνων Σύμβουλος της Arena. Μαζί με τον πρόεδρο του MGI και τον διευθυντή James Manyika και τους συνεργάτες της MGI Michael Chui και Susan Lund.

Το κείμενο της συνέντευξης

Susan Lund: Για τους νέους σήμερα, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι θα πρέπει να συνεχίσουν να μαθαίνουν καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Η εντύπωση, ότι η εκπαίδευσή γίνεται όταν είσαι νέος και μετά σταματά και δουλεύεις για τα επόμενα 40 ή 50 χρόνια με την ίδια επαγγελματική κατάρτιση, είναι απαρχαιωμένη πλέον. Όλοι μας θα πρέπει να συνεχίσουμε να προσαρμοζόμαστε, να αποκτούμε συνεχώς νέες δεξιότητες και, ενδεχομένως, να μάθουμε διαφορετικούς τύπους εκπαίδευσης και προσόντων. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτό που πρέπει να κάνουν τα παιδιά μας είναι να μάθουν πώς να μαθαίνουν και πώς να γίνονται ευέλικτοι και να προσαρμόζονται εύκολα.

Arun Sundararajan: Το μέλλον της εργασίας που έχει μπροστά του ένας πτυχιούχος πανεπιστημίου σήμερα είναι τόσο διαφορετικό από το μέλλον εργασίας που είχα εγώ μπροστά μου όταν ήμουν απόφοιτος. Υπάρχει πολύ λιγότερη δομή και ελάχιστη προβλεψιμότητα. Δεν μπορείτε να είστε σίγουροι, ότι εάν επενδύσετε σε ένα συγκεκριμένο σύνολο ικανοτήτων σήμερα, αυτό θα σας είναι χρήσιμο σε 20 χρόνια. Κάποτε μπορούσαμε να πούμε: «Αυτή είναι η καριέρα που θα ακολουθήσω». Σήμερα αυτό αποτελεί ένα δύσκολο στοίχημα που καλούμαστε να βάλουμε καθώς γίνονται τόσες πολλές αλλαγές.

Vasant Dhar: Γενικότερα αυτό που λέω στους μαθητές είναι ότι θα σας βοηθούσε να αναπτύξετε δεξιότητες που απαιτούνται για την διαχείριση πληροφοριών, επειδή αυτές αποτελούν απαραίτητες και βασικές δεξιότητες που θα σας βοηθήσουν να μάθετε νέα πράγματα. Η ικανότητα αυτή να μαθαίνετε πράγματα από μόνοι σας σε κάποιο βαθμό θα καθοδηγείται από τις βασικές δεξιότητες που έχετε και από το πώς μπορείτε να διαχειριστείτε και να επεξεργαστείτε τις πληροφορίες.

Tom Siebel: Το πιο σημαντικό μήνυμα είναι ότι πρέπει να προετοιμάσετε τον εαυτό σας. Αν οι άνθρωποι μένουν άπραγοι, περιμένοντας να τους φροντίσει στοργικά ένα κράτος πρόνοιας, τότε αυτό δεν αποτελεί σωστή λύση.

James Manyika: Διαπιστώσαμε, για παράδειγμα, ότι περίπου στο 60% όλων των επαγγελμάτων, οι αυτοματοποιημένες εργασιακές δραστηριότητες καταλαμβάνουν κατά μέσο όρο το 30%. Τι σημαίνει όμως αυτό; Θα δούμε περισσότερους ανθρώπους να εργάζονται μαζί με μηχανές, είτε αυτό ονομάζετε "artificial augmentation" είτε "augmented intelligence", το σίγουρο είναι ότι θα συμβεί. Αυτό είναι σημαντικό, διότι αυξάνονται οι επιταγές. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούν περισσότερες ικανότητες, για να αξιοποιηθούν στο έπακρο όλες οι δυνατότητες των μηχανημάτων, που εξυπηρετούν τους ανθρώπους.

Συμβουλές για ένα 18χρονο σήμερα

Anne-Marie Slaughter: Είμαι μητέρα δύο αγοριών, 18 και 20, και σκέφτομαι συνέχεια πώς να τους συμβουλέψω. Αυτό που τους λέω είναι το εξής, ότι αυτό που μετράει περισσότερο είναι οι ικανότητες που αναπτύσσουν, και όχι το τι θα επιλέξουν να σπουδάσουν. Τους συμβουλεύω να τελειοποιήσουν δημιουργικές δεξιότητες. Ο ένας είναι ηθοποιός και ο άλλος μουσικός, οπότε αυτό δεν είναι δύσκολο. Όμως τους λέω να αναπτύσσουν αναλυτικές δεξιότητες, δημιουργικές δεξιότητες, ανθρώπινες δεξιότητες, δεξιότητες αυτοπαρουσίασης, να έχουν την ικανότητα να συνδεθούν με άλλους και να μπορούν να πουλήσουν με της πειθώ τους.

Katherine Fleming: Θα χρειαστούν δεξιότητες που μπορούν να αποκτήσουν μόνο κάνοντας πράγματα. Έτσι κάθε φορά που τους δίνεται η ευκαιρία να κάνουν κάτι, θα πρέπει να λένε ναι, ακόμα κι αν δεν πιστεύουν αρχικά ότι είναι ακριβώς αυτό που θέλουν να κάνουν.

Jeff Wald: Ποιό είναι το πάθος σου; Ξέρεις ποια σύνολα δεξιοτήτων χρειάζονται; Γίνε εμπειρογνώμονας σε ένα σύνολο δεξιοτήτων που θα έχει ζήτηση, και στη συνέχεια προώθησε το και βγάλε χρήματα.

Allen Blue: Ως πρώτη δουλεία ψάξε κάτι στο οποίο δεν χρειάζεται να μαθαίνεις τα ειδικά, αλλά τα γενικά που θα σε βοηθήσουν στην πραγματικότητα να ακμάσεις στον κόσμο της εργασίας.

James Manyika: Σκέφτομαι τον γιο μου, που είναι 16 ετών. Από τη μία πλευρά, πιστεύω ότι πρέπει να ασχοληθεί με την επιστήμη και να καταλαβαίνει συστήματα. Αλλά θα τον συμβούλευα να επικεντρωθεί μόνο στην κωδικοποίηση; Δεν νομίζω ότι θα το έκανα, επειδή τα μηχανήματα θα γίνουν πολύ καλά στην κωδικοποίηση, παρεμπιπτόντως. Θα τον συμβούλευα να επικεντρωθεί μόνο στα στατιστικά στοιχεία; Όχι, επειδή πιστεύω ότι τα μηχανήματα μπορούν να υπολογίσουν στατιστικές και αναλυτικά πράγματα απίστευτα καλά. Αλλά είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το πώς λειτουργούν τα στατιστικά στοιχεία. Όχι γιατί πρόκειται να ασχοληθεί με αυτό, αλλά επειδή πρέπει να το κατανοήσει, και να έχει μια άποψη σε επίπεδο συστήματος, να είναι σε θέση να σκεφτεί με τον ίδιο τρόπο όπως και η πληροφορική.

Mike Rosenbaum: Οι δεξιότητες που θα πρότεινα να αναλογιστεί ένας 18χρονος, οι οποίες μπορούν ή και όχι να ενταχθούν στον παραδοσιακό ορισμό των δεξιοτήτων, είναι να δοκιμάσει πράγματα που ποτέ δεν είχε σκεφτεί. Αν δοκιμάζεις πράγματα που ποτέ δεν είχες σκεφτεί, μπορεί να διαπιστώσεις ότι έχεις ικανότητες και ταλέντα που δεν είχες ανακαλύψει ποτέ. Η ικανότητά σου να αμφισβητείς στο τι είσαι καλός και το τι μπορείς να κάνεις δημιουργεί τεράστιες ευκαιρίες για να βρεθείς σε ένα μονοπάτι που θα σε κάνει ευτυχισμένο και επιτυχημένο.

Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις διαδικασίες του συνεδρίου και τα βίντεο των πάνελ, επισκεφτείτε το Digital Future of Work Summit.