18 Δεκέμβριος 2017

Πώς να διαχειριστείς το μη τεχνολογικά καταρτισμένο αφεντικό σου

Κάποιες φορές φαίνεται πως κάθε επαγγελματίας της τεχνολογίας έχει μια ιστορία να διηγηθεί για ένα αφεντικό του που επέμενε πως η διόρθωση των σφαλμάτων ενός κώδικα μπορεί να γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα, ή ότι αφού διορθωθεί κάποιο συγκεκριμένο σφάλμα δεν θα βρεθούν άλλα νέα πέντε σφάλματα σαν αποτέλεσμα. Αυτός ο προιστάμενος/αφεντικό δεν έχει τεχνικές γνώσεις, και όμως γνώριζε πως πρέπει ο επαγγελματίας να κάνει τη δουλειά του!

 

Να πει κανείς τέτοιες καταστάσεις «εκνευριστικές» είναι ήπιος χαρακτηρισμός. Αλλά κάποιες φορές ξεχνάμε ότι το αφεντικό μας έχει διαφορετικές ικανότητες και δεξιότητες. Επίσης, έχουν διαφορετικούς στόχους και διαφορετική οπτική για το τι συνιστά επιτυχία. Ο tech pro θέλει καλογραμμένο κώδικα. Ο προιστάμενος θέλει κώδικα που να γράφεται γρήγορα και ας μην είναι τέλειος.


Αν δεν έχεις συναντήσει ποτέ τέτοιο αφεντικό, μπορείς να θεωρήσεις τον εαυτό σου τυχερό. Αλλά σήμερα, με τους developers να βρίσκονται σε τμήματα μάρκετινγκ για παράδειγμα, μην υποθέτεις ότι η τύχη σου θα κρατήσει.

Αν όμως το περιβάλλον σου σε πιέζει να πετύχεις μη ρεαλιστικούς στόχους και προθεσμίες, να πως μπορείς να προλάβεις τέτοιες καταστάσεις.


Εκπαίδευσέ τους


Αυτό είναι κρίσιμο. Δεν πρέπει να γνωρίζουν οι προιστάμενοί σου τις τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά με απλά, κατανοητά και όσο το δυνατόν λιγότερο λόγια να εξηγηθεί τι χρειάζεται για να γίνει η δουλειά, τι δυσκολίες υπάρχουν, χωρίς εκνευρισμό και αγανάκτηση αλλά με κατανόηση και υπομονή. Λάβε υπόψιν του στόχους του προισταμένου.


Ανέπτυξε εμπιστοσύνη


Αυτό απαιτεί χρόνο και συνέπεια. Πρέπει να χτίσεις την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό σου. Αυτό επιτυγχάνεται όταν αποδεικνύεσαι σωστός, κάνεις αυτό που δηλώνεις ότι θα κάνεις και μάλιστα με συνέπεια. Βοηθάει πολύ αν κάνεις τον προιστάμενό σου να δείχνει «καλός» στους ανωτέρους του.


Δεν αρκεί μόνο αυτό φυσικά. Όταν σε πιέζει να πετύχει μη ρεαλιστικούς στόχους, σήκωσε ανάστημα και αρνήσου. Πολλές φορές αυτό είναι άβολο, αλλά δείχνει ότι ξέρεις τι κάνεις. Το βασικότερο όμως είναι να τους λύνεις τα προβλήματα και να δίνεις λύσεις!


Γράψε τους προβληματισμούς σου


Εννοείται πως δεν θα κερδίσεις κάθε μάχη. Θα έρθει η στιγμή που θα πιεστείς για αποτέλεσμα ενώ ξέρεις ότι απαιτείται και άλλος χρόνος. Αφού έχεις προσπαθήσει με κάθε τρόπο να εξηγήσεις τους κινδύνους, ο προιστάμενος θέλει άμεσα το αποτέλεσμα. Τότε η λύση είναι απλή. Γράφε σε ένα χαρτί τους προβληματισμούς σου, τους κινδύνους που υπάρχουν και τι θα έπρεπε ακόμα να γίνει για να βελτιωθεί το αποτέλεσμα. Όταν το αποτέλεσμα αποδειχθεί ανεπαρκές, ο προιστάμενος δεν θα είναι σίγουρα χαρούμενος αλλά δεν θα μπορεί σε καμία περίπτωση να σε κατηγορήσει!

Όλες οι παραπάνω συμβουλές απαιτούν επικοινωνιακές δεξιότητες. Δεν προσλαμβάνονται για αυτές τις δεξιότητες τους οι developers, προγραμματιστές και συναφή. Όμως με την εμπειρία αναπτύσσονται. Και μην ξεχνάς το πλεονέκτημα ενός τέτοιου προισταμένου. Πάντα θα σου εξηγεί τα πράγματα από μια άλλη οπτική γωνία και σίγουρα αυτό μόνο καλό μπορεί να είναι!